torsdag 14 juni 2012

Efter sol kommer regn.... 
nähä heter det inte efter regn kommer sol. 

Jaa det trodde då jag -men fel har jag, för igår hade vi en strålande sol och idag vaknar jag av smattret på husvagns taket. 

Skööönt tänker jag då kan jag ligga kvar i sängen och lata mig en längre stund och ingen som bryr sig vad jag gör. Bäst av allt!!!


Tittar igenom mina foton från Tallin resan.
Den här katten drog till sig mina ögon och lockade mig gå fram till grinden där den stod, för på andra stolpen satt en modell råtta en STOR råtta, ibland gamla hus han kan man tydligen hitta vad som helst och det gjorde mig glad och lycklig en stund. 

(Ångrar bara en sak att jag lämnade min kära Nikon hemma för fotoväskan är ju så tung att dra på med alla objektiv....suck suck men vi SKA göra om det och då SKA den packas med först av allt)

I alla fall fick man långnäsa då man tittade in mellan gallret som var mellan katten och råttan, för där på en gammal bakgård fanns allt från nakna kvinno kroppar till rediga grisar och noshörningar osv.... vad vi inte förstod var om det var någon sorts konstutställning eller bara en konstnär som bodde där eller nån annan konstig typ?

Jag prisar i vart fall mitt otroliga lokalsinne som drog mig just den vägen och jag fick uppleva och se sånt som jag aldrig kunnat drömma om. Medan vissa av våra vänner var tvungna stanna till läsa karta och se om vi gick rätt eller fel........ så stövlade jag förståss iväg. Jag såg ju för tusan gamla hus och torn och murar så nog gick jag åt rätt håll ...... och dom fick allt haka på. 
(visserligen hörde jag en muttrande kärring.. men vem bryr sig.. då man ser vart man vill?? Inte då jag i alla fall...)

Och efteråt kan vi konstatera jag har ALDRIG FEL....hahahaha.... 
Men tack vare mig och mina hökögon så fick vi faktiskt äta på en balkong ibland tak åsarna också.

Vi fick uppleva en fantastisk Kebab restaurang där man gick upp för två trappor i en väldigt trång trappuppgång med målade vatten pipor på väggarna.



 I ett av dom gamla husen i gamla stans förkant och gissa om vi blev snopen då man kunde ta ett trappsteg upp ifrån baren där man betalade så hamnade man mitt i ett köpcentra med massor av affärer och en vägg som sprutade vatten från golv till tak........KONTRASTERNA  helt enorma.


Goda pizzor och kebab tallrikar med en stor stark till billigt pris.




 Beundrade det fantastiska snöskyddet som satt på taket intill
ja jag inbillar mig i alla fall att det var ett snöskydd vilket hantverk!


Och ifrån detta torn satt vi bara och väntade på Rapunzel skullle släppa ut sitt hår......
När vi käkat oss mätta gav vi oss in i gamla stan och det var verkligen jätte mysigt. 

Hade inte väntat mig gycklare och narrar och munkar och tiggare och tjaaa allt gammalt och nytt intrycken var många och jag hade velat stanna flera dar där med kameran i högsta hugg. 


Fanns hur många roliga matställen som helst så bara gå runt och äta en vecka hade ju inte heller varit helt fel... hahaha.. MAT är SPÄNNANDE! Och lite extra spännande då man kan bli inbjuden av allt mellan himmel och gjord till en restaurang. Ångrar djupt jag inte fotade dom med röda huvorna över skallen där vi trodde vi blir nog halshuggna där inne......hahahaa....


Från 1600 tal tillbaka till verkligheten...



Vi hade i alla fall TUR MED VÄDRET!
Strålande sol hela resan och fantastiska solnedgångar på havet. 
Men dom fotona sitter i min mobil...


SÅ DÄR JAAA nu har det slutat regna på taket här med.. tror till och med solen vill komma fram. Ska nog bli en fin dag idag med......

HA DET GOTT!
DET KAN MAN HA PÅ MÅNGA VIS!

2 kommentarer:

  1. Tack för resereportaget och fina bilder!
    Tallin är väldigt fint och jag skulle gärna åka dit igen :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Men jösses vad du hunnit med. Maten ser så god ut..och den där gården ?!?!? What to say, what to say?? :o/ MAssor med fina hus och grejer... du har haft skoj, ser ju jag det. :o)
    Ha en skön helg också och må solen skina på dig gumman!
    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera

Men hellbervittes va gla ja bli att just du sa nåt! THÄNKS!